Missie

Een maker space voor kinderen om alles te ontdekken over technologie, elektriciteit, elektronica, 3D printen, lasercutting en zo veel meer!



Onze missie

fablab visie afbeelding

“Learn, Make and Share” vormen het basisbeginsel van elk FabLab, en dat onderschrijven wij.

Dit betekent dat er werk gemaakt wordt van open innovatie, waarbij mensen die in het FabLab dingen aan het maken zijn (hierna “makers” genoemd), hun kennis onderling delen. Zeker wanneer makers met diverse achtergronden samenkomen kan dit tot interessante kruisbestuivingen en nieuwe projecten leiden. Op deze manier kan een hechte FabLab-community tot stand komen.

Om die kruisbestuiving te bekomen, is er nu al een samenwerking op gezet met:

* Giesbaargse Jeugd

* Bibliotheek Geraardsbergen, Route 42 en CultuurConnect

* Ingegno Makers Space en De Creatieve STEM uit Drongen,

* het Natuureducatief Centrum De Helix uit Grimminge,

* het Opleidingscentrum voor Hout

* Stijn De Mil – Founder FabLab Factory

* KU Leuven

* Phablab 4.0 en Photonics

* Artevelde Hogeschool Gent

* U.B.A. Koninklijke Unie van den Belgische Zendamateurs vzw

* en zelfs met het experimenteel Foodlab Proef! uit Schellebelle.

* … en we blijven nog andere samenwerkingen op poten zetten.

Kennismakingsgesprekken zijn er al gestart met enkele scholen in Geraardsbergen en de organisatie CoderDojo.

.

“Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.” Dit brengen wij in de praktijk door voor elke machine en applicatie een (video) tutorial te ontwikkelen die stap- per-stap uitlegt hoe je die (veilig) moet gebruiken. Op die manier zorgen we ervoor dat de gebruikers van het FabLab zelfstandig aan de slag kunnen.

Inzetten op STE(A)M in het onderwijs is essentieel voor onze kennismaatschappij en de arbeidsmarkt. Wij concretiseren dit door een uitdagende, inspirerende en krachtige leeromgeving te creëren waarin plaats is om te exploreren, ontdekken, onderzoeken, oplossen, ontwerpen en maken en dat in een context van relevante, realistische en interdisciplinaire uitdagingen- zowel voor het leerplichtonderwijs als daarbuiten.